Bankowość elektroniczna

bankowość elektroniczna

menu

Usługi bankowości przez telefon,
bankofon, Call Center, SMS, WAP.



Bankowość telefoniczna

Obejmuje usługi bankowe, w których kontakt banku z klientem następuje za pomocą telefonu stacjonarnego bądź telefonu komórkowego. Są to zazwyczaj standardowe usługi i operacje płatnicze wymagające niewielu wyjaśnień. Można tu wymienić:

W praktyce wydzielamy trzy podstawowe technologie bankowości telefonicznej realizowane przez telefon stacjonarny:

Bankofon

Jest to urządzenie, które umożliwia klientowi automatyczne sprawdzenie stanu konta za pośrednictwem telefonu. Realizowane jest to przez odpowiednio oprogramowany system informatyczny, który po identyfikacji klienta za pomocą poufnego numeru - telekodu, generuje informacje o stanie konta na komunikaty głosowe.

Dla banku jest to duże udogodnienie, gdyż udzielanie tak prostych informacji nie obciąża czasowo pracowników. Ze względu na ograniczoną funkcję nie wzbudza on takiego entuzjazmu jak inne usługi.

Call Center

Call Center to telefoniczne centrum obsługi klienta. Są to duże samodzielne jednostki, zapewniające m.in.:

Operacje z udziałem call center mogą być wykonywane na dwa sposoby:

Automatyczne wykonywanie operacji poprzez call center polega na wyborze za pomocą klawiatury telefonu numerów odpowiadających poszczególnym operacjom. Ich liczba jest zazwyczaj ograniczona do podstawowych, takich jak sprawdzenie stanu konta, założenie lokaty lub dokonanie przelewu na wcześniej zdefiniowane rachunki. Bardziej wyszukane operacje, takie jak przelewy na dowolny rachunek czy zmiana danych właściciela rachunku, a przede wszystkim złożenie reklamacji, wykonywane są z udziałem operatora. Niektóre operacje wymagają podania hasła, identyfikacja klienta może nastąpić także dzięki odpowiedzi na wcześniej określone pytania.

Wraz z dynamicznym rozwojem telefonii komórkowej coraz chętniej realizowane są usługi bankowe z wykorzystaniem telefonu komórkowego, określane usługami bankowości mobilnej (mobile banking, m-banking).

SMS

Usługa SMS (Short Message Service) możliwa jest dzięki dynamicznemu rozwojowi telefonii komórkowej. Dostęp poprzez SMS jest jedną z alternatywnych metod dostępu do systemów bankowych. Pozwala on na przesyłanie asynchronicznych, krótkich wiadomości tekstowych pomiędzy bankiem, a klientem.

Klienci mogą w formie komunikatów dokonywać operacji zarówno pasywnych, jak i aktywnych.

Dostęp poprzez SMS może być realizowany jako usługa :

WAP

WAP jest skrótem od angielskiego terminu wireless application protocol, co można przetłumaczyć jako protokół obsługi aplikacji bezprzewodowych. Zmienił on telefony komórkowe w terminale pozwalające korzystać z Internetu i tym sposobem uniezależnił użytkownika bankowości internetowej od miejsca. Przy opracowaniu nowej formy bankowości - przez telefony komórkowe, wykorzystano funkcje banku internetowego, które zostały "przetłumaczone" na język WML, czytelny dla telefonów WAP. Można w ten sposób zobaczyć stan wszystkich swoich rachunków, wykonać płatności, zakładać lokaty, sprawdzić stan papierów wartościowych czy też kupić je.

Do barier rozwoju tej formy usług można zaliczyć:

  copyright © www.finansowe.strefa.pl/