Bankowość Internetowa
Wykorzystanie usług bankowych z wykorzystaniem stron WWW.
Faza 1: Prezentacja banku, marketing
Faza 2: Interakcja z użytkownikiem, Komunikacja dwustronna: kalkulatory pożyczek, aplikacje kart kredytowych, sprawdzanie stanu konta, formularze on-line, porady dla klienta, wyszukiwarki, rekrutacja pracowników. Korzyści: ograniczenie pracy papierkowej, wywieranie wpływu na klientów - niższe koszty transakcji.
Faza 3: Pełen zakres transakcji i usług. Wgląd w historię rachunku, transfery płatności, zlecenia stałe, wnioski o kredyty - samochodowe, hipoteczne, wirtualizacja działalności banku. Korzyści: dalsza redukcja kosztów usług, pozyskiwanie nowych grup klientów.
Faza 4: Strategiczne wykorzystanie Internetu, Komputerowo zintegrowana bankowość internetowa. Usługi cross-selling, analizy dochodowości klienta, indywidualizacja ofert na podstawie profilu klienta, nowe usługi - np. elektroniczne systemy fakturowania.
Korzyści: szeroki zakres usług, nowe możliwości dochodów, dalsza integracja systemów.
Zalety bankowości internetowej z punktu widzenia klienta:
- Brak ograniczeń terytorialnych
- Brak ograniczeń czasowych
- Niskie koszty transakcyjne
- Łatwość skorzystania z oferty innego banku
Zalety ze strony banku:
- Niskie koszty stałe
- Koszt obsłużenia dodatkowego klienta jest niski
- Uaktualnienie informacji jest tanie
- Koszt transakcyjny kontaktu z klientem jest niski
- Możliwość wykorzystania Internetu jako platformy działań marketingowych.
Koszty przeciętnej transakcji:
- Tradycyjny oddział - 1,07 $
- Telefon - 0,54$
- Bankomat - 0,27$
- Bankowość internetowa - 0,01$
Zewnętrzne czynniki sukcesu:
- Rozpowszechnienie techniki komputerowej
- Przyzwyczajenia klientów (dla których podstawą zaufania do banku jest osobisty kontakt z jego pracownikami). Uzależnione od:
- Znajomości zasad obsługi komputera osobistego
- Zainteresowanie bankowością internetową ze strony mediów, dzięki czemu coraz więcej klientów ma świadomość jej istnienia
- Zwiększająca się ilość komputerów będących w użyciu
- Zmniejszająca się ilość wolnego czasu
Poziomy zaawansowania usług bankowości iT:
- Oferta podstawowa - najprostsze usługi wewnątrz banku
- Oferta rozszerzona - obejmuje wszelkiego rodzaju przelewy na zewnątrz.
- Oferta zaawansowana - obejmuje usługi wykraczające poza ofertę tradycyjnego banku np. biuro podróży.
Bariery rozwoju produktów i usług wykorzystujących IT:
Bariery po stronie nabywców:
- Bariery społeczne:
- Przywiązanie do tradycyjnego obrotu pieniężnego
- Opóźniona akceptacja nowego produktu
- Brak umiejętności posługiwania się techniką
- Dyskomfort obsługi
- Starzenie się społeczeństwa
- Obawy o bezpieczeństwo
2,5% - innowatorzy; 13,5% - wcześni naśladowcy; 34% - wczesna większość; 34% - późna większość; 16% - maruderzy.
- Bariery technologiczne
- Brak komputera
- Brak dostępu do Internetu
Bariery leżące po stronie banku
- Bariery organizacyjne
- Konieczność zmiany struktury
- Opór pracowników
- Zapewnienie bezpieczeństwa
- Zagrożenia wewnętrzne
- Zagrożenia zewnętrzne
- Bariery finansowe
- Koszty wdrożeń
- Koszty eksploatacji
- Koszty uaktualniania
Bariery występujące w otoczeniu
- Bariery strukturalne
- Mała liczba bankomatów
- Brak bankomatów wielofunkcyjnych
- Mała liczba POS-ów
- Bariery technologiczne
- Zawodność łączy telekomunikacyjnych
- Słaba infrastruktura telekomunikacyjna
- Konieczność dostosowania do innych systemów