Bankowość internetowa,
ekonomika, zakres usług, formy organizacyjne.
Bankowość internetowa to wykorzystywanie usług bankowych z wykorzystaniem stron www. Do ich realizacji jest wymagana typowa przeglądarka internetowa zainstalowana na komputerze klienta banku.
Fazy rozwoju bankowości internetowej
Podstawowe usługi | Podstawowe korzyści | |
Faza I: Prezentacja banku: Marketing i promocja |
- Informacje o banku i jego ofercie produktowej, - Elektroniczne broszury, - Mapy oddziałów i bankomatów, - E-mail jako usługa dla klienta |
- dystrybucja informacji do klientów i potencjalnych klientów |
Faza II: Interakcja z użytkownikiem: Komunikacja dwustronna |
- kalkulatory pożyczek - aplikacje kart kredytowych - sprawdzanie stanu konta - formularze on-line - porady dla klienta - wyszukiwarki - rekrutacja pracowników |
- ograniczenie "pracy papierkowej" - wywieranie wpływu na klientów - nizsze koszty transakcji |
Faza III: Pełny zakres transakcji i usług |
- wgląd w historię rachunku - transfery płatności - zlecenia stałe - wnioski o kredyty - samochodowe, hipoteczne - wirtualizacja działalności banku |
- dalsza redukcja kosztów usług - pozyskiwanie nowych grup klientów |
Faza IV: Strategiczne wykorzystanie Internetu Komputerowo zintegrowana bankowość internetowa |
- usługi cross-selling - analizy dochodowości klienta - indywidualizacja ofert na podstawie profilu klienta - nowe usługi- np.elektroniczne systemy fakturowania |
- szeroki zakres usług - nowe mozliwości dochodów - dalsza integracja systemów |
Banki oferują usługi i-bankingu na dwa sposoby:
- istniejący fizycznie bank może utworzyć rozwiązania oparte na stronach WWW i ta drogą oferować usługi klientom, jako dodatkowe do tradycyjnych kanałów dystrybucji,
- utworzenie banku wirtualnego, bezoddziałowego, tylko internetowego (internet-only bank)
Do głównych zalet bankowości internetowej z punktu widzenia klienta można zaliczyć:
- Brak ograniczeń terytorialnych;
- Brak ograniczeń czasowych;
- Niskie koszty transakcyjne;
- Łatwość skorzystania z oferty innego banku.
Zalety wykorzystania Internetu ze strony banku:
- Niskie koszty stałe.;
- Koszt obsłużenia dodatkowego klienta jest niski;
- Uaktualnianie informacji jest tanie;
- Koszt transakcyjny kontaktu z klientem jest niski;
- Możliwość wykorzystania Internetu jako platformy działań marketingowych.
Koszt przeciętnej transakcji
Kanał | Koszt jednej transakcji |
Tradycyjny oddział | 1,07 USD |
Telefon | 0,54 USD |
Pełnoobsługowy bankomat | 0,27 USD |
Bankowość internetowa | 0,01 USD |
Czynniki sukcesu
- Zewnętrzne
- Rozpowszechnienie techniki komputerowej
- Przyzwyczajenia klientów (dla których podstawą zaufania do banku jest osobisty kontakt z jego pracownikami) Uzależnione są od:
- Znajomości zasad obsługi komputera osobistego
- Zainteresowanie bankowością internetową ze strony mediów, dzięki czemu coraz więcej klientów ma świadomość jej istnienia
- Zwiększająca się ilość komputerów będących w użyciu
- Zmniejszająca się ilość wolnego czasu
- Wewnętrzne
- Bezpieczeństwo transakcji przeprowadzanych za pomocą sieci komputerowej
- Bezpieczeństwo komunikacji
- Bezpieczeństwo systemów wewnętrznych banków
- Bezpieczeństwo komputera użytkownika (jest on najsłabszym ogniwem systemu bezpieczeństwa)
- Dostosowanie wewnętrznych systemów komputerowych banku do wymogów bankowości internetowej
- Dostarczenie klientom wartości dodanej
- Wbudowane kalkulatory
- Możliwość umówienia się na rozmowę osobistą z doradcą
- Wyszukiwanie produktów lub informacji według zapotrzebowania klienta
- Aktualne komentarze giełdowe
- Fora i grupy dyskusyjne dla inwestorów
- Elektroniczne "książki skarg i zażaleń"
- Transmisje audio lub wideo z walnych zgromadzeń akcjonariuszy
- Stworzenie dla każdego klienta oferty "skrojonej na miarę" (bank tworzy warianty produktów dokładnie satysfakcjonujące poszczególne grupy docelowe)
- Wygoda
- Aktualność
- Sprawny marketing (tak jak każda nowość tak i bankowość internetowa wymaga rozleklamowania)
- Bezpieczeństwo transakcji przeprowadzanych za pomocą sieci komputerowej
Banki w swojej podstawowej ofercie internetowej udostępniają podobny zakres produktów i usług bankowych. Ofertę produktów i usług internetowych można podzielić na trzy poziomy zaawansowania:
- Oferta podstawowa - obejmuje najprostsze usługi, nie wymagające integracji systemów bankowości internetowej z zewnętrznymi systemami informatycznymi. Należą do nich: sprawdzenie salda na rachunku, obejrzenie historii transakcji, założenie lub likwidacja lokaty terminowej czy przeksięgowanie środków między własnymi rachunkami;
- Oferta rozszerzona - obejmuje wszelkiego rodzaju przelewy na zewnątrz, począwszy od zwykłego przelewu, poprzez przelewy do ZUS, zlecenia stałe, przelewy z odroczonym terminem płatności;
- Oferta zaawansowana - obejmuje usługi wykraczające poza ofertę tradycyjnego banku. Kreując nowe usługi, bank pragnie zdobyć przewagę konkurencyjną oraz dąży do zbudowania trwałej więzi ze swoimi klientami.